۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

چگونه دانش آموز خوبي شويم؟

1- فلسفه آموزش/ نگرش صحيح

هنري آدام: كسي كه مي‌داند، چگونه بياموزد، دانش كافي دارد.

اما، آموختن يعني چه؟ فرآيند يادگيري چگونه است؟

گرفتن نمره خوب به معناي يادگرفتن نيست. پس چگونه بدانيم كه چيزي را ياد گرفته‌ايم؟ به بيان خودماني، زماني چيزي را ياد گرفته‌ايم، كه بعد از دريافت اطلاعات جديد به دانش بگوييم: آها! فهميدم! اين مثل اين است كه...!

در واقع، يادگيري يعني برقرار كردن ارتباط بين اطلاعات جديد و دانش قبلي و تبديل آن اطلاعات به دانش كاربردي.

يك دانش آموز خوب بايد دو ويژگي داشته باشد:
1) صداقت: در صورت داشتن نقطه ضعفي در تحصيل خود، آن را بپذيرد.
2) شجاعت: وقتي به نقطه ضعف خود پي برد، جرأت آن را داشته باشد كه به خود كمك كند.

فرآيند يادگيري به بازي بسكتبال شبيه است؛ دانسته‌هاي پيشين ما، حلقه بازي و اطلاعات جديد، توپ بسكتبال هستند. زماني چيزي را ياد مي‌گيريم كه بتوانيم توپ را وارد حلقه كنيم. حالا فرض كنيد بخواهيم توپ بيسبال را وارد يك حلقه بيضي شكل كنيم! همانند بازي بسكتبال، مهارت در يادگيري مستلزم تمرين و تلاش بسيار است. بايد برنامه‌ريزي كرد، صرف وقت كرد، و زحمت كشيد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

خیلی جالب بود .ممنون