۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

چگونه دانش آموز خوبي شويم؟

1- فلسفه آموزش/ نگرش صحيح

هنري آدام: كسي كه مي‌داند، چگونه بياموزد، دانش كافي دارد.

اما، آموختن يعني چه؟ فرآيند يادگيري چگونه است؟

گرفتن نمره خوب به معناي يادگرفتن نيست. پس چگونه بدانيم كه چيزي را ياد گرفته‌ايم؟ به بيان خودماني، زماني چيزي را ياد گرفته‌ايم، كه بعد از دريافت اطلاعات جديد به دانش بگوييم: آها! فهميدم! اين مثل اين است كه...!

در واقع، يادگيري يعني برقرار كردن ارتباط بين اطلاعات جديد و دانش قبلي و تبديل آن اطلاعات به دانش كاربردي.

يك دانش آموز خوب بايد دو ويژگي داشته باشد:
1) صداقت: در صورت داشتن نقطه ضعفي در تحصيل خود، آن را بپذيرد.
2) شجاعت: وقتي به نقطه ضعف خود پي برد، جرأت آن را داشته باشد كه به خود كمك كند.

فرآيند يادگيري به بازي بسكتبال شبيه است؛ دانسته‌هاي پيشين ما، حلقه بازي و اطلاعات جديد، توپ بسكتبال هستند. زماني چيزي را ياد مي‌گيريم كه بتوانيم توپ را وارد حلقه كنيم. حالا فرض كنيد بخواهيم توپ بيسبال را وارد يك حلقه بيضي شكل كنيم! همانند بازي بسكتبال، مهارت در يادگيري مستلزم تمرين و تلاش بسيار است. بايد برنامه‌ريزي كرد، صرف وقت كرد، و زحمت كشيد.

۱۳۸۸ آبان ۲۱, پنجشنبه

چگونه دانش آموز خوبي شويم؟

كساني كه به يادگيري و مطالعه دلبستگي دارند، معمولاً به كيفيت و كميت آموختن خود انديشيده‌اند و چه بسا در صدد برآمده باشند كه بهتر، بيشتر و سريع‌تر بياموزند يا به جوان‌ترها كمك كنند كه در تحصيلات خود بازدهي بيشتري به دست آورند. جمعيت بالاي جوان در ايران، نيازمند فضاي آموزشي وسيع، منابع مالي گسترده و نيروي انساني قوي است؛ از طرف ديگر، كمبود فرصت‌هاي شغلي جمعيت بيشتري را به سمت محيط‌هاي آموزشي گسيل مي‌دارد. بر اين اساس، امكاناتي و خدماتي كه در فضاهاي آموزشي موجود ارائه مي‌شوند، پاسخگوي نيازهاي نسل نيازمند به آموزش نيستند. البته اين كمبود از علاقه فزاينده دانش‌آموزان، دانشجويان و خانواده‌هاي آنان به يادگيري نمي‌كاهد، تنها آنان را وامي‌دارد كه به آنچه كه از محيط‌هاي آموزشي دريافت مي‌كنند بسنده نكرده، همواره در پي براي بالا بردن سطح آگاهي خود باشند.

به عنوان كسي كه دغدغه يادگيري دارد، هميشه به موضوعات مرتبط با يادگيري توجه دارم. اخيراً، در ويديوهاي آموزشي "شركت آموزش"(The Teaching Company) به موضوعي برخورد كردم، تحت عنوان "چگونه يك دانش‌آموز/دانشجوي ابرستاره شويم؟" (How to Become a Superstar Student). مخاطب اين مجموعه دانش‌آموزان، دانشجويان و خانواده‌هاي آنان هستند. اين مجموعه شامل 12 ويديو است با اين عناوين:

1) فلسفه آموزش/ نگرش صحيح
2) مجله يادگيري و عادات مطالعه مؤثر
3) حاشيه نويسي و خواندن فعال
4) يادداشت‌برداري در كلاس و آماده شدن براي امتحان
5) فشرده نويسي/ بدون تشريفات نوشتن
6) مقاله رسمي: از تهيه پيش‌نويس تا ويرايش
7) زمان‌بندي جامع/ برنامه ريزي براي موفقيت
8) مقاله علمي/ يك برهان
9) يك دانش‌آموز همه چيز تمام
10) بعد از دبيرستان/ برنامه آموزشي
11) به فرزندان خود در يادگيري كمك كنيد
12) به فرزندان خود كمك كنيد به موفقيت برسند

اين مجموعه ويديو را مفيد يافته‌ام و از آنجايي كه دسترسي به اين مجموعه براي كساني كه در ايران هستند، دشوار است، بر آنم كه خلاصه‌اي از موضوعاتي كه در اين مجموعه ارائه شده‌اند را ترجمه كرده، تحت "عنوان چگونه دانش آموز خوبي شويم؟"، در يادنگاشت پوشش بدهم.